.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قلعه هزار ساله فومن در بيم حفاران غير مجاز!

دستيابي آسان به تپه‌اي كه قلعه هزارساله فومن روي آن بنا شده پاي هر حفار غيرمجازي را به اين تپه باستاني باز مي‌كند و با وجود حفاري‌هاي باستان‌شناسي، اين قلعه همچنان مثل گذشته از سوي حفاران غيرمجاز تهديد مي‌شود.

بناي سلجوقي قلعه فومن كه در نزديكي شهرستان فومن واقع شده است، به دليل دسترسي آسان، همواره مورد حفاري غيرمجاز قرار گرفته و هنوز هم از آن حفاظت فيزيكي به عمل نمي‌آيد.

«سيد مهدي ميرصالحي»، سرپرست هيات باستان‌شناسي قلعه فومن دراين‌باره به ميراث خبر گفت: « فاصله اين قلعه تا روستاها و مراكز اطراف بسيار نزديك است؛ به حدي كه مردم حتي براي تفريح هم به راحتي روي تپه مي‌روند. اين سهولت دسترسي باعث شده حفاران غير مجاز نيز به راحتي تپه را تخريب كنند.»

قلعه فومن به دوره سلجوقي مربوط مي‌شود و تا دوره صفويه مورد استفاده قرار گرفته است. با اختراع توپ‌هاي جنگي اين قلعه متروك مي‌شود.
 ميرصالحي گفت: «به رغم ارزش هاي تاريخي اين تپه و لزوم پاسداري از آن ، هنوز حفاظت فيزيكي در مورد آن به عمل نمي‌آيد و حتي نيروي انتظامي نيز در اين امر همكاري لازم را ندارد.»
 
به گفته وي هنگام حفاري هيات باستان شناسي، بارها شايعاتي مبني بر كشف خمره‌هاي اشرفي و طلا و جواهرات در منطقه رواج پيدا كرد و اين امر خطر حضور حفاران غير مجاز را به تپه بيشتر كرده است.
 هم‌اكنون حفاري‌هاي باستان‌شناسي در اين تپه پايان يافته و بيم آن مي‌رود كه حفاران غيرمجاز به تپه بازگردند. كاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين قلعه به منظور تعيين حريم آن بوده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.22 seconds.